Een écht unieke WordPress-website maken

Je kunt op erg korte tijd een compleet unieke WordPress-site maken, en dat op meer dan een manier. Zoals altijd hangt alles af van je zelf nodig hebt. Ook is niet elke methode voor iedereen weggelegd. Ik bespreek er een drietal.

Page builders

De makkelijkste oplossing voor wie – na voldoende oefenen (!) – zelf aan de slag wil, is meteen ook de minst ideale.

Deze plugins, die je niet zelden als onderdeel van betalende thema’s aantreft – een schoolvoorbeeld van feature creep – laten je toe om zonder enige kennis van HTML of CSS toch een complexe layout in elkaar te boksen. ’n Extra plugin betekent helaas ook vaak dat je site wat trager wordt.

Ook laten thema-auteurs het soms na om na elke plugin-update meteen ook een nieuwe thema-versie uit te brengen, zodat je mogelijk een hele tijd met een verouderde plugin zit.

Daarnaast komt elke ‘paginalayout’ die je zo aanmaakt in de WordPress-database te zitten, en niet – zoals dat eigenlijk hoort – in een template (en dus een PHP-bestand). Grote kans dus dat je bij een eventuele aanpassing aan je site niet zomaar één keer het bijhorende templatebestand kunt bijwerken, maar dat je op meerdere plaatsen exact dezelfde wijziging zult moeten doorvoeren. (Lees: héél veel klikken.)

Overzichtelijk is anders, en (slimme) versiecontrole kun je al helemaal vergeten. Bovendien kom je van de plugin ook niet meer af: zodra je ‘m deactiveert, krijg je een hoop rommelige shortcodes te zien. Opruimen kan, maar kost al gauw veel tijd.

Een subthema

De kans is reëel dat een bestaand WordPress-thema erg dicht in de buurt komt van wat je nodig hebt. Dat laatste beetje – andere kleuren, (Google) fonts, maar ook een net iets andere layout voor een custom berichttype – kan dan met behulp van een subthema gebeuren.

Het voordeel ten opzichte van page builder-plugins zit ‘m in het volgende: je wijzigingen worden nu wél in ‘echte’ themabestanden opgeslagen. Dat maakt toekomstige updates supereenvoudig, en laat versiecontrole toe, zodat je elke wijziging in de code ook netjes in de gaten kunt houden.

Een extra voordeel: met dat eigen (sub)thema kun je ook extra functionaliteit toevoegen, zoals de eerder genoemde custom berichttypes, zonder dat je per se aan (nog maar eens) extra plugins bent overgeleverd.

Een ‘volledig’ eigen thema

De ‘volledig’ in de titel is relatief, want bijna alle thema’s zijn wel van een ‘blanco’ starter theme of theme framework afgeleid.

Het ontwikkelen van het eigenlijke frontend design kan eventueel worden versneld door beroep te doen op een frontend framework als Bootstrap. (En, guess what: ook dat kent weer voor- en nadelen. Opnieuw betekent het extra ballast en minder flexibiliteit; daarnaast is er de tijdswinst én bewezen robuustheid.)

Dé beste (maar ook zowat de meest de tijdrovende) optie is waarschijnlijk om op basis van Underscores (een kickass starter theme) een volledig custom thema te op te zetten: dan heb je exact wat jij wilt en quasi geen overtollige code of ander gedoe.

Samengevat

Voor een eenvoudige blog of brochuresite zou je voor een thema kunnen kiezen dat met ’n ‘page builder’-plugin werkt. Weet wel dat je toekomstige aanpassingen lastiger maakt dan nodig, en dat je ook min of meer ‘vasthangt’ aan de plugin.

Voor een site die bij wijze van spreken bulkt van de custom berichttypes en dito templates, is – naar de toekomst toe – een uniek thema vaak de beste oplossing, al vergt ze een extra investering.

Voor alles daartussenin is een subthema het overwegen waard. Zeker als het basisthema van een degelijke leverancier – zelf ben ik ThemeShaper nogal genegen – komt, die bovendien van duidelijke standaarden gebruikmaakt, zijn uitbreidingen veeleer eenvoudig.